Kristina Elliot
Medgrundare, People & Culture, VD – Konsulter
Cerfifierad i Rehappens system och metoder.
Efter studier i organisationspsykologi, HR och personalvetenskap i USA och Uppsala valde Kristina managementkonsultyrket i 10 år där hon främst arbetat med stora bolag som Volvo, Telia, GE och Vattenfall som kunder. Under den tiden fick hon chansen att jobba nära "thoughtleaders" som Dave Ulrich, Lynda Gratton, CK Prahalad och Arie de Geus. Efter åren som anställd konsult startade Kristina eget konsultbolag och arbetade med ledarutveckling för Försvaret och Vattenfall, och tog sedan anställning inom Nordea som ledareutvecklare och coachutbildade flera hundra chefer och stötta i kopplingen mellan digitalisering, ledarskap och affärsutveckling. Hon var ansvarig för ett program för att stötta private banking och corporate banking och Saving and Wealth Management i transformation för att ta emot över 11000 nya kunder genom att etablera program med fokus på personlig utveckling kopplat till affär för både chefer och medarbetare.
Efter år inom management och ledarutveckling tog Kristina steget till att arbeta som interim HR-chef och CHRO i bolag som Coop, Dina Försäkringar, Atlas Copco, MediaMarkt, CareFusion, Verifone, Tobii, Telenor och Fazer mfl.
Kristina är aktiv inom people, HR och ledarskap sedan många år tillbaka och brinner för att skapa hållbara företag och hållbart ledarskap. Idén om ett företag som attraherar konsulter som är drivna av evidens och att stötta organisationer från styrelser ända ner till medarbetaren på golvet växte fram. Hon har också varit aktiv i styrelser för gymnastiken och Popkollo och Sustainble People och är ordförande för den alumniorganisation som samlar alla som läst Human Resources vid Uppsala Universitet - Alumnicus.
Kristina har sedan länge tillsammans med många kollegor sett att det behövs en kraft mellan chefer, HR och och tech som lätt överbryggar och förenklar arbetet med sjukfrånvaro. Produkten Rehappen kom fram efter år av arbete med rehabilitering, svåra personalsituationer och sjukfrånvaro och där tech tittat över axeln snabbt kunnat se vad som behövs för att fånga tidiga signaler på ohälsa ofta återkommande sjukfrånvaro.
För att kunna göra insatser behöver man hitta individerna och ledarna som har utmaningar.
Kristina drivit större strategiarbeten, övergång av verksamhet, startat upp arbetsmiljöarbetet, haft nära samverkan med fackliga organisationer, hjälp många chefer och individer med upprepad sjukfrånvaro eller sjukskrivningar. Det är ledarskap på riktigt när det är som svårast.
Dialog är nyckeln, och förutsättningarna runt chefers rehabansvar och stöd för individer att hitta sitt bästa jag och sitt jobb som är "best fit" är något som Kristina arbetat med både i individärenden, i jobbcoaching, bygge av organisationer, i ledar-och medarbetarutveckling och rekrytering.